Viime perjantaina 31.3. kouluumme saapui kaksi asiantuntijaa Nordealta kertomaan meille online-sijoittamisesta ja samalla tuomaan mukavaa vaihtelua arkiseen koeviikkoon. Johanna Heikkilä, varainhoitaja, sekä Heidi Korkala, Munkkiniemen Nordean konttorinjohtaja, esittelivät meille uudenlaisen palvelun: Nordea Investorin.
Nordea Investor on moderni ja helppo tapa lähestyä sijoitusmaailmaa. Sen avulla ei tarvitse enää käydä itse konttorissa asioimassa, vaan kaiken voi hoitaa kätevästi tietokoneella tai mobiililaitteella. Palvelu sisältää kaikenlaisia materiaaleja opetusvideoista ja –artikkeleista webinaareihin sekä blogikirjoituksiin. Pohjimmiltaan se on kuitenkin kaupankäyntialusta arvopapereiden ostoa ja myyntiä varten.
He korostivat meille sitä, kuinka kannattavaa on jo nuorena aloittaa säännöllinen säästäminen sekä sijoittaminen. Siksi Nordea Investor onkin suunnattu kaikille, iästä tai varallisuudesta huolimatta. Palvelut, kuten reaaliaikaiset ilmoitukset kurssimuutoksista sekä ilmainen sijoitusneuvonta, ovat kaikkien asiakkaiden käytettävissä. Huomattavaa on myös edulliset transaktiokustannukset, eli oston ja myynnin yhteydessä veloitettavat kulut, jotka ovat heillä samat pörssistä riippumatta.
Esityksessä he toivat esille myös hajauttamisen merkityksen ja kuinka erilaisten hajauttamisen muotojen (esim. aika-, toimiala- ja maantieteellinen hajauttaminen) avulla saadaan vähennettyä sijoituksiin liittyviä riskejä. He suosittelivat myös meille nuorille ASP-tilin avaamista, jonka vuosittainen talletuskorko on verovapaata.
Kun heiltä kysyttiin miksi valita juuri Nordea, he nostivat esiin rahastovertailuiden menestyksen, sekä alhaiset kustannukset tuottoon nähden. Myös asiakkaan edun mukaiset ratkaisut, sekä modernit digitaaliset palvelut olivat esillä.
Luennon jälkeen kävimme vielä kysymässä, oliko heille lukiolaisena kukaan kertonut sijoittamisesta tai ymmärsivätkö he siitä silloin mitään, mihin tiivistettynä he vastasivat: ”Ei meille oltu kerrottu siitä mitään. Vasta myöhempi kiinnostuksen herääminen ja koulutuksen myötä karttunut käsitys sijoittamisesta auttoi meitä ymmärtämään sen monimutkaisen rakenteen”.
Oskar Mursula 2D ja Leo Estola 2C