Tällä viikolla vietetään Pohjoismaista kirjallisuusviikkoa. Pohjoismaisella kirjallisuusviikolla luetaan samoja, tietyn teeman mukaisia otteita pohjoismaisesta kirjallisuudesta ääneen yhtä aikaa koko Pohjolassa, Baltiassa ja muissa Pohjolasta kiinnostuneissa instituutioissa ympäri maailmaa. Norden-yhdistysten liiton hankkeen tavoitteena on levittää lukemisintoa sekä tietoa pohjoismaisesta kirjallisuudesta. Hanketta rahoittaa Pohjoismaiden ministerineuvosto.
Aamuhämärän ääneenlukuhetken Munkassa järjesti tänä vuonna abiturientti Eero Satoniitty. Hän luki 7.-luokkalaisille pitkän ruotsin lukijoille ääneen torstaiaamuna vuoden lasten- ja nuortenkirjan Jos kohtaat karhun. Kirja luettiin tietysti ruotsiksi: Om du möter en björn. Hauskassa kuvakirjassa ihmisen ja karhun kohtaaminen on kuvattu vakavasti – mutta huumorilla – tarinan tasapainoillessa faktan ja viihteen välillä. Tekstistä kirjassa vastaa tanskalainen Martin Glaz Serup suomenruotsalaisen Malin Kivelän kanssa, ja kuvituksesta puolestaan suomenruotsalainen Linda Bondestam.




KN