Seitsemänsien luokkien monialainen opintokokonaisuus alkoi 24.5. torstaina. Silloin ympäristökasvattaja Elena Lehtimäki tuli koulullemme kertomaan, miten vesi voidaan puhdistaa luonnosta lasiin. Teimme pienimuotoisia testejä Munkkiniemen puiston lammen vedestä ja sen lisäksi Elena kertoi muutamalle ryhmälle piilovedestä ja siitä, miten kulutustottumuksemme vaikuttavat käytetyn veden määrään.
Luokat suunnittelivat ja valmistelivat myös omia projektejaan, joita toteutettiin näiden projektipäivien aikana retkien lisäksi.
Perjantaina 7.-luokkien projektina oli siivota Munkkiniemen rantoja ja puistoalueita. Koulu on sitoutunut Baltic Sea Action -projektiin, jossa me olemme tehneet lupauksen siivota Itämeren rantoja joka kevät. Nyt siivouksen yhteydessä toteutettiin myös 7.-luokkien valokuvuvauskilpailu. Parhaista valokuvista kootaan näyttely heti ensi lukuvuoden alkuun.
Tämän viikon maanantaina ja tiistaina 7.-luokkalaiset kävivät tutustumassa Harakan saareen ja näkivät paljon pesiviä lintuja. Meille kerrottiin myös Itämeren kalastosta sekä eliöstöstä ja erityisesti siitä, miten ne sopeutuvat alhaiseen suolaveteen. Saarella käytetään aurinkoenergiaa ruoan valmistukseen.
Viimeinen käyntikohde oli Gadolin kemian luokka Kumpulan kampuksella Helsingin yliopistolla. Oppilaat tekivät monenlaisia tutkimuksia liittyen veteen ja kaasuihin.
Omat projektit valmistuivat eilen keskiviikkona ja ne liittyivät teemaan Minun Itämereni.
Projekteissa tarkasteltiin mm. Helsingin edustan saaria, tehtiin Itämereen liittyvä lautapeli – jotkut jopa koodasivat virtuaalipeliä -, tehtiin kyselyitä, tutkittiin kalastoa, linnustoa, öljyn saasteita, rehevöitymistä, Gotlantia, Itämeren laivaonnettomuksista, matkailua jne.
Hienoa työtä 7.-luokkien oppilaat!
MV