Maalis-huhtikuussa koulumme A-ranskaa opiskelevat ysit ja lukion suullisen kurssin oppilaat ovat tutustuneet ranskalaisen Antoine de Saint-Exupéryn kirjoittamaan maailmankuuluun klassikkoon Pikku prinssi, tietenkin ranskaksi.
Ensin luimme ja kuuntelimme tarinan ranskan tunneilla. Pidimme myös lukiolaisten ja ysien yhteisen oppitunnin, jolla keskusteltiin tarinan hahmoista ja heidän luonteistaan. Tämän jälkeen saimme katsoa ranskankielisen teatteriesityksen tarinasta. ADGE-teatteriryhmä kiertää yleensä ympäri Eurooppaa esiintymässä mm. kouluissa, mutta pandemian seurauksena esitys oli verkossa ja jokainen katsoi sen kotonaan.
Esityksen ohjaaja Gaspard Legendre piti pienissä ryhmissä Teams-työpajoja, joissa jokainen osallistuja sai kertoa mielipiteensä esityksestä ja lempihahmostaan tarinassa. Monia jännitti ranskan puhuminen, mutta yleinen palaute työpajoista oli kuitenkin rohkaisevaa.
Tässä muutamia lukiolaisten mietteitä:
• Tykkäsin puhua kirjasta ja näytelmästä. Oli mielenkiintoista kuulla ohjaajan ajatuksia näytelmästä. Pidin erityisesti keskustelusta, jossa pohdimme Pikku prinssiä ja tapahtumien todellisuutta.
• Löysin uusia ulottuvuuksia Pikku prinssin tarinaan.
• Työpaja herra Legendren kanssa oli tosi mukava, sen keskustelun jälkeen näin Pikku prinssin tarinan eri näkökulmasta. Lisäksi oli mielenkiintoista kuulla miten näytelmä valmisteltiin
• Näytelmä kosketti minua ja sekä näyttelijät että tulkinnat olivat tosi hyviä.
Le Petit Prince
En mars et en avril les 9èmes du collège et les premières du lycée étudiant le français programme long ont travaillé sur le classique littéraire le Petit Prince, en français bien entendu.
Tout d’abord, nous avons lu et écouté le récit pendant les cours et ensuite nous avons organisé un cours en commun avec les collégiens et les lycéens lors duquel les élèves ont discuté des caractères du livre et de leurs personnalités. Après, nous avons regardé une adaptation pour la scène du Petit Prince réalisée par le troupe de théâtre ADGE qui fait normalement des tours en Europe et visite des écoles pour présenter leurs pièces sur place. Dû à la pandémie, la présentation de la pièce se trouvait sur Internet et tout le monde l’a regardée chez soi.
Les élèves ont eu l’opportunité d’assister aux ateliers en distanciel animés par le metteur en scène Gaspard Legendre. Chacun a pu donner son opinion sur la pièce et présenter son caractère favori. Malgré le petit trac au début de l’atelier francophone, tout le monde l’a beaucoup apprécié!
Voici quelques réflexions des lycéens:
• J’ai aimé parler du livre et du spectacle. Il était intéressant de savoir des opinions du metteur en scène sur cette pièce. J’ai aimé particulièrement la discussion de la réalité des évènements et du Petit Prince.
• J’ai acquis les nouvelles perspectives sur l’histoire de Petit Prince.
• L’atelier avec M. Legendre était très agréable, après cette discussion j’ai vu l’histoire du Petit Prince d’un différent angle de vue. En plus c’était très intéressant d’écouter comment on préparait une pièce de théâtre.
• Je pense que la pièce m’a touché et que les acteurs aussi bien que les interprétations étaient très bons.
KI & E-RR